background img

Reklama

grzybowysklep

Grzyby – smaczne i zdrowe

Od połowy 17 wieku, grzyby jadalne uprawiane są w Europie ze względu na smak oraz cenne składniki odżywcze. Pierwszym grzybem masowo uprawianym w Polsce był grzyb Agaricus bisporus. Osiągnął on wielką sławę pod nazwą “grzyb de Paris” lub Pieczarka dwuzarodnikowa. Jego uprawa rozprzestrzeniła się niezwykle szybko w prawie wszystkich krajach świata.. Grzyb ten jest uważany w Niemczech jako grzyb jadalny w który można kupić w niemal każdym sklepie. Charakteryzuje się: małym rozmiarem, mocną strukturą, okrągłym kształtem i białą barwą. Z ostatnich statystyk wynika, że Niemcy są światowym liderem w konsumpcji grzybów. Jednakże w większości kupują tylko te najwyższej jakości, gwarantujące wysoką suplementację diety oraz naturalne pochodzenie. Tylko świeże grzyby zawierają pełną wartość odżywczą, i tylko te kwalifikują się do zdrowej diety. Dowiedz się jakie inne grzyby wpływają pozytywnie na zdrowie i smak potraw. Czytaj dalej!

 

Składniki odżywcze w pieczarkach

 

Grzyby wykorzystywane w kuchni posiadają wiele niezbędnych człowiekowi składników mineralnych i witamin.  Grzyb nie jest jednak grzybowi równy. Parametry związane z ilością skłądników odżywczych w grzybach podlegają wahaniom, ponieważ uprawa i pielęgnacja kultur grzybów może się znacznie różnić. Woda, białko, węglowodany, błonnik pokarmowy, jak również, między innymi, witaminy B1 i B2, niacyna, kwas pantotenowy, kwas foliowy i witaminę C znajdziemy jedynie w hodowli grzybów naturalnych. Do stosowania w codziennym gotowaniu i diecie odchudzającej stosuj jedynie składniki najwyższej jakości od sprawdzonego dostawcy.

Pieczarki stosowane są nie tylko w kuchni ale również w medycynie wschodu. Cenione z uwagi na enzymy, hamujące powstawanie komórek raka prostaty, komórek raka piersi i komórek białaczkowych stanowią stały składnik diety Japończyków. W badaniach naukowych, jakie przeprowadzonych przez dr Shiuan Chen w City of Hope, Stany Zjednoczone widać związek substancji zawartych w pieczarkach na powyższe schorzenia. Pieczarki posiadają również właściwości antyoksydacyjne, immunomodulujące i przeciwnowotworowe. Szef grupy badawczej w City of Hope, dr Shiuan Chen, jest zatem zdania, że ​​regularne spożywanie świeżych grzybów jest tanim, dobrze tolerowanym przez organizm i skutecznym sposobem sposób, zmniejszenia ryzyka raka piersi i prostaty. Udane testy kliniczne w szpitalu Cancer treatment & Cancer Research, w City of Hope USA przeprowadzono również z wykorzystaniem ekstraktów z grzybów leczniczych, które łączą wszystkie dobre cechy składników odżywczych zawartych w grzybach z praktyczną skompresowaną formą łatwą w dawkowaniu i przyswajaniu przez organizm.

 

Jak pracować ze świeżymi pieczarkami?

 

Przechowywanie:

Długotrwałe przechowywane grzyby nie są dobrym składnikiem diety. Po odcięciu od grzybni stają się gąbczaste i tracą zwartą konsystencję. Po około 2-3 dniach w lodówce następuje rozpad witaminy C oraz innych cennych składników odżywczych zawartych w pieczarce. Świeże grzyby najlepiej zostawić w misce lub pojemniku w którym je kupiliśmy, zdjąć folię i po prostu zostawić luźne tak, aby powietrze docierało do grzybów. Jeśli kupujesz grzyby luzem, można po prostu rozłożyć na w koszyku umożliwiającym obieg powietrza i ograniczyć wilgoć zewnętrzną. Pieczarek nie należy przechowywać obok warzyw takich jak cebula ze względu na jej silny zapach. To samo tyczy się owoców leżących obok pieczarek. Nie które owoce wydzielają substancje przyspieszające proces rozkładu grzybów.

Przygotowanie:

Pieczarki z upraw ekologicznych podobnie jak grzyby leśne powinniśmy czyścić delikatnie poprzez szczotkowanie. Po szczotkowaniu możemy posłużyć się ręcznikiem papierowym w celu usunięcia pozostałych zabrudzeń. W grę nie wchodzi jednak mycie. Mycie grzybów powoduje wpłukanie z nich składników odżywczych i nadaje im gąbczastej konsystencji. Pamiętajmy, że grzyby to nie tylko smaczny element diety ale przede wszystkim skarbnica witamin i minerałów. Dbajmy o to aby zachować jak najwięcej dobroczynnych składników znajdujących się w pieczarkach poprzez prawidłowe przygotowanie. S

Źródło:
Dr Jan I. Lelley, “No fungi no future”

Twardowski P, Kanaya N, Frankel P, Synold T, Ruel C, Pal SK, Junqueira M, Prajapati M, Nguyen T, Tryon P, Chen S. A phase I trial of mushroom powder in patients with biochemically recurrent prostate cancer: roles of cytokines and myeloid-derived suppressor cells (MDSCs) for Agaricus bisporus induced PSA responses, Cancer, 121: 2942-50, 2015. PMID: 25989179

Tagi
Podobne wpisy
Komentarze
  • comment avatar Dominik 8 sierpnia 2014

    Ja też lubię grzyby. Pierwszy raz trafiłem na ten blog i mi się podoba.
    Ostatnio wymyśliłem pizze z kanią bo chyba takiej jeszcze nie ma.

  • comment avatar Piotr 12 sierpnia 2014

    Grzyby to fantastyczne przysmaki. Ich walory smakowe nie znają granic. Świetnie ze promujecie ten rodzaj żywności.

  • comment avatar Rafał Studziński 5 września 2014

    Pierwsze słyszę, żeby w grzybach były witaminy, na biologii całe życie powtarzali mi w szkole że grzyby nie mają wartości odżywczych. Za to są bardzo smaczne 🙂

  • comment avatar Michealin 3 lutego 2015

    Oczywiście że mają witaminy! Jeśli słuchałeś mitów nauczycieli w podstawówce to aż strach się bać jakie masz pojęcie na inne tematy 🙂